‘Het Management Development Traject was erg leerzaam.’

Marjolein Ausems, Hoofd Activiteiten en Beheer van de Van der Hoeven Kliniek

Het management van de Van der Hoeven Kliniek is het afgelopen jaar anders ingericht. ‘We zijn van duaal naar enkelvoudig management gegaan,’ vertelt Marjolein Ausems, medewerker van de Van der Hoeven Kliniek. Ze legt uit dat dit is gebeurd om verantwoordelijkheden en bevoegdheden lager in de organisatie te kunnen beleggen en daarmee de patiëntenzorg beter te kunnen organiseren.

Marjolein Ausems zelf kreeg een geheel andere functie. ‘Ik was Algemeen Coördinator in de kliniek; dan ben je aanspreekpunt voor zaken rondom veiligheid en de dagelijkse uitvoering van de behandelingen. Nu ben ik Hoofd Activiteiten en Beheer geworden. In die hoedanigheid ben ik verantwoordelijk voor het aansturen van onder andere de kunstvakdocenten, de medewerkers van de afdelingen onderwijs en sport, de werkmeesters, en de portiers van de Van der Hoeven Kliniek, zo’n 50 mensen in totaal.’

Om de nieuwe leidinggevenden bij hun verantwoordelijkheden te ondersteunen, is er een Management Development Traject opgezet. Marjolein Ausems zegt daarover: ‘Dat was een leerzaam traject. We kregen training in het voeren van verschillende soorten gesprekken met medewerkers, zoals frequentverzuimgesprekken en gesprekken over arbeidsconflicten. We hebben ook uitleg gekregen over bedrijfsvoering. Dat is wel nuttig, want dan begrijp je beter voor welke keuzes de organisatie staat. En we hebben meer geleerd over de rechten en plichten van leidinggevenden.’

‘Ik vind mijn nieuwe functie erg leuk,’ vervolgt ze. ‘Ook omdat die nog nieuw is en ik hem zelf kan vormgeven. 50 mensen vormen een grote groep, het is soms nog uitproberen wat ik kan delegeren en wat niet. Ik dacht dat ik het dagelijkse contact met de patiënten zou gaan missen, maar dat valt mee. Nu ik iets verder van de praktijk afsta, heb ik meer oog gekregen voor de ondersteunende diensten van De Forensische Zorgspecialisten. Je moet niet alleen de behandeling en alles op de werkvloer op orde hebben, maar ook zaken als de financiering. Je hebt ze allebei nodig om de tent goed te laten draaien.’